Jämlikhet är i grunden en fråga om rättvisa
och rättigheter.”Leave no one behind” eller att ”inte lämna någon utanför” är
en av de grundläggande principerna som ramar in den nya agendan för hållbar
utveckling, Agenda 2030. Mål 10 – jämlikhetsmålet, är det mål som mest tydligt
stöttar upp principen. Genom mål 10 hoppas Tiina Nummi Södergren, ordförande i
MyRight, och Birgitta Rosén, rådgivare för utvecklingspolitik på Svenska
missionsrådet, att vi ska kunna stärka och öka egenmakten hos de mest utsatta
grupperna och minska skillnader mellan individer och grupper både inom och
mellan länder vilket är avgörande för en hållbar utveckling. Läs mer om MyRight
här och Svenska missionsrådet här.
Både MyRight
och Svenska missionsrådet ser jämlikhet i termer av icke-diskriminering och
inkludering och menar att det är avgörande för genomförandet den nya agendan
för hållbar utveckling, Agenda 2030. ”Det är viktigt att det välstånd som
skapas kommer alla till del och att ingen exkluderas. Med ökad jämlikhet
minskar risken för spänningar inom och mellan länder, det är därför en viktig
förutsättning för fredliga, demokratiska och öppna samhällen”, berättar
Birgitta från Svenska missionsrådet. Svenska missionsrådet arbetar
rättighetsbaserat med frågor som bland annat religionsfrihet, etniska och
språkliga minoriteter genom sina samarbetspartners bestående av organisationer
och kyrkor runt om i världen. Rättighetsperspektivet är grundläggande för arbetet
för allas lika möjligheter. I låginkomstländer, svaga stater eller stater som
befinner sig i konflikt är det speciellt viktigt att arbeta för att de inte ska
hamna på efterkälken. Svenska Missionsrådet verkar för att utmana och förändra
maktstrukturer, attityder och beteenden som leder till diskriminering.
Rättighetsperspektivet är även utgångspunkten i MyRights
arbete. MyRight arbetar med direkt samarbete och erfarenhetsutbyte mellan
en svensk funktionshinderorganisation och motsvarande
funktionshinderorganisation i ett land i syd. Tiina nämner speciellt
konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning, som en
grund i arbetet och menar att den även är viktig i implementeringen av de nya
globala målen för hållbar utveckling. Jämfört med Milleniemålen menar Tiina att
de nya målen tar ett stort steg i att få med funktionshindrade. ”Även om
Milleniemålen åstadkom en del vad gäller fattigdomsbekämpning så arbetade man
med taket av fattigdom medan våra grupper ofta finns i det lägsta skiktet. 20 %
av de allra fattigaste har en funktionsnedsättning. Dem kommer vi bara åt om vi
arbetar med fattigdomsgolvet. Mål 10 lyfter fram saker som inkomst, sociala
skyddsnät och finansieringen av den här typen av insatser vilket är otroligt
viktigt för att våra grupper ska lyftas ur extrem fattigdom och inkluderas i
samhället där de bor”, förklarar Tiina. Funktionsnedsättning och
funktionshinder berör alla målen men genom formuleringen av mål 10 menar Tiina
att diskriminering i lagstiftning och myndighetsutövning både inom och mellan
länder till en högre grad synliggörs.
Mål 10
kopplar an till alla mål och ger dem en extra dimension som saknades i
Milleniemålen. ”Det finns mycket bra skrivningar på plats, nu handlar det om
genomförande och politisk vilja. Här har mekanismer för ansvarsutkrävande och
uppföljning en viktig roll att spela. Vi måste se till att hålla stater och
skyldighetsbärare ansvariga”, säger Birgitta. Tiina poängterar att personer med
funktionsnedsättning bara finns utskrivet på ett ställe i mål 10. MyRight arbetar
därför i dagsläget med att försöka påverka de indikatorer som just nu tas fram.
”Om inte personer med funktionsnedsättning finns i statistiken som tas fram
eller efterfrågas i indikatorerna så kommer det inte komma med i uppföljningen.
Det var det som hände i Millenniemålen, därför står 90 % av alla barn med funktionsnedsättning
i utvecklingsländer utanför skolan idag.”
Tiina berättar om ett projekt i
Tanzania som arbetar med att tillgängliggöra undervisning för barn med albinism
och synskador: ”Utöver arbetet med att informera för att förändra attityder och
stigma handlar det om små medel så som att låta barnen sitta långt fram och
nära fönster där det är större ljusinsläpp så att de kan se bättre. Enkla saker
så som att tillåta barnen att ha heltäckande skoluniformer då de har väldigt
solkänslig hud är viktigt så att de kan delta i undervisning och ta sig till
skolan.” Birgitta tar ett exempel från en av Svenska Missionsrådets
samarbetspartners: ”Att få undervisning på sitt modersmål är en utgångspunkt
för lärande. Därför arbetar Folk och Språk med att teckna ner minoritetsspråk
för att skapa skriftspråk så att barnen på bästa sätt kan tillgodogöra sig
utbildningen. Samtidigt påverkar man för att få språken officiellt erkända.” Båda
initiativen syftar till att ge barnen tillgång till utbildning vilket ger
större möjligheter att påverka sin egen situation, kämpa för sina rättigheter,
kunna försörja sig och få en bättre framtid.
I arbetet framöver med Agenda 2030 i
stort pekar Birgitta på hur viktig samstämmighet mellan olika politikområden
är, och att fattigdoms- och rättighetsperspektiven måste ligga i fokus för all
förd politik. Men biståndet får inte glömmas bort. ”För målsättningen i mål 10
om att jämna ut skillnader mellan stater är biståndet ett viktigt verktyg för
att inte lämna något land utanför. Vi måste se till så att biståndet
fördelas mer jämt än vad det gör idag”, säger Birgitta. Civilsamhällets
fortsatta involvering ser Tiina som en garant för att inkludera en mångfald av organisationer
och aktörer i stort, men från funktionshinderssidan speciellt, som idag inte
får en jämlik behandling i de länder där de lever och verkar. Hon ser att
Sverige har en viktig roll i att arbeta för rättigheter för personer med
funktionsnedsättning i internationellt samarbete. Regeringen har börjat
adressera den här frågan men det behöver breddas och i högre grad göras i hela
det svenska utvecklingssamarbetet.
Foto: MyRight |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar