torsdag 1 oktober 2015

Agenda 2030 och civilsamhällets roll

Det är många upplevelser att smälta och mycket att sammanfatta från händelserna under FN:s toppmöte och antagande av Agenda 2030 New York 25-27 september.

Precis som ni där hemma fick jag titta på ceremonin via livesändningen då jag inte hade tillträde in i FN-byggnaden. Visst kändes det lite snopet på något vis att vara på plats men inte få vara med i rummet vid detta ögonblick. Jag tröstade mig tillsammans med andra CSO-kollegor som inte heller fick tillträde. Det viktigaste är ju att agendan faktiskt antog. Även om jag inte kom närmare än vad som syns på bilden.




Det har varit en lite märklig stämning efter antagandet. Efter fredagens firande var det nästan som om luften gick ur oss alla, både medlemsländer och andra aktörer. Som att vi äntligen pustade ut efter tre års intensivt arbete och kämpande för agendan. Vad händer nu? Är vi redo för att leverera på de ambitiösa löften vi nu utlovat? Hur gör vi för att lyckas med att ta agendan från ord till handling? Detta är de frågor som diskuterats i olika former de senaste dagarna.

Budskapen från förhandlingarna och sido-eventen har varit en blandning av generella uttalanden om att agendan är viktig, till mer konkreta initiativ och partnerskap för genomförande.

Jag har deltagit i flera möten, sidoevent och mer informella samtal om vilken roll civilsamhället kan- och bör spela för genomförandet och uppföljningen av agendan. Det är tydligt att civilsamhället kommer att spela en viktig roll och att det innebär att vi också behöver göra förändringar i hur vi arbetar och samordnar oss. Läs om Sveriges framträdande roll och tydliga ledarskap i mitt förra inlägg.

Ett fullsatt möte hölls den 28 september med titeln ”Vad händer nu? Hur kan global civilsamhället arbeta tillsammans med Agenda 2030.” Under mötet diskuterades hur man som civilsamhälle kan arbeta tillsammans på global, regional och nationell nivå. Tre tydliga budskap tog jag med mig från det mötet; 1) civila samhället vill arbeta tillsammans för att stötta varandra i genomförandet av Agenda 2030, 2) det är tydligt att fokus måste ligga på arbetet på nationell nivå, och 3) kollegor i syd underströk värdet av att vara den av en global rörelse för att kunna driva på deras ledare.

Det tydligaste budskapet från civila samhället på plats i New York är att vi är alla redo att spela vår roll och driva på för att Agendan går från ord till handling! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar